Napredno iskanje
sl
sl en it hu
Pisava
100%
125%
150%
200%
Barve
Privzete barve
Visok kontrast
Obrnjene barve
Črno belo
Kazalec
Resetiraj

KUŠA, Mihael

Rojen:
8. maj 1657, Lokavec pri Ajdovščini
Umrl:
januar 1699, Ljubljana
Variante imen:
CUSSA; CHUSSA; KHUSCHA; KUSSA; KUSHA
Poklici in dejavnosti:
Kraji delovanja:
Občina:
Leksikon:

Rojen je bil v zaselku Kuši ( zaselek v Lokavcu pri Ajdovščini). O njegovih mladostnih letih in šolanju ni podatkov, vemo pa, da se je kamnoseštva in kiparstva izučil v Benetkah. Po podatkih Nataše Poljnar Frelih pa naj bi se izučil v goriški kamnoseški delavnici družine Pacassi. S to družino so ga vezale tudi družinske vezi, saj je bil svak goriškega kiparja Leonarda III. Pacassija.
Leta 1677 ga že srečamo v Ljubljani med prvimi člani ceha kamnosekov in zidarjev in med davčnimi plačniki kot lastnika kamnoseške obrti z desetimi pomočniki in dvema učencema. Postavil je temelje znanim ljubljanskim kamnoseškim delavnicam, ki so s svojimi izdelki oskrbovale skoraj eno stoletje celo slovensko ozemlje in tudi sosednjo Hrvaško (Zagreb, Karlovac, Reka…). Veliko del v njegovi delavnici (1676 -1699) je nastalo v sodelovanju z arhitektom Francescom Ferrato in kamnoseškim pomočnikom Lukom Mislejem Povezovale so jih tudi družinske vezi: srečamo jih kot poročne priče eden drugemu, kot krstne botre in podobno. Njegovo delo sta tako nadaljevala arhitekt Francesco Ferrata in Luka Mislej v delavnici zdaj že kamnoseškega mojstra Luka Misleja.
Iz ohranjenih dokumentov je razvidno, da je Kuša dobival plemenite vrste marmorja za svoje izdelke iz Italije ( genovski, kararski marmor), nekatere tipične svetniške in angelske kipe pa je naročal v Benetkah in jih potem vkomponiral v svoje oltarne arhitekture. Za njegova dela je značilna originalna arhitekturna zasnova in kompozicijska skladnost oltarjev, tipična sestava in uporaba vložkov raznobarvnega marmorja v okvirni črnomamornati oltarni arhitekturi okoli niše s sliko. Prav ta menjavanja vložkov z izrednim čutom za skladnost njihovih barv je Kušovim izdelkom zagotovila odlično mesto v naši baročni arhitekturi in kiparstvu.

Njegova dela na Primorskem:
1694/99: Hrenovice, ž.c.: veliki oltar (nekoč oltar sv. Križa v frančiškanski cerkvi v Ljubljani, leta 1787 prenesen v Hrenovice)
1699: Lokavec, stara ž.c.:oltar Brezmadežne (ob strani napisna plošča: MICHAEL CHVSSA CVRAVIT FIERI EX VOTO 1699)
1699: Ajdovščina, ž.c.: Oltarja Srca Jezusovega ( prvotno Matere božje oz. Marije Vnebovzete) in sv. Roka
1699: Rakulik pri Postojni, ž.c.: oltar sv. Janeza Nepomuka (nekoč oltar škapulirske Matere božje v frančiškanski cerkvi v Ljubljani).

Pregled njegovih del najdemo v prispevku Nataše Polajnar Frelih: Prispevek Mihaela Kuše in Luke Misleja k razvoju ljubljanskih kamnoseških delavnic poznega 17. in zgodnjega 18. stoletja ( v: Barok na Goriškem, Nova Gorica, 2006, str 277-283)
Prav tako je pregled del z navedeno literaturo v Primorskem slovenskem biografskem leksikonu (geslo: Cussa, Mihael) in v knjigi Barok v kamnu (Resman, Blaž: Barok v kamnu. Ljubljana, 1995)

Resman, Blaž: Barok v kamnu. Ljubljana, 1995)
Primorskem slovenskem biografskem leksikonu. 3. Snopič. Gorica, 1976.
Polajnar Frelih, Nataša: Mihael Cussa: “Universae Carniolae lapicida et architectus” : diplomsko delo. Ljubljana, 1991
Polajnar Frelih, Nataša: Prispevek Mihaela Kuše in Luke Misleja k razvoju ljubljanskih kamnoseških delavnic poznega 17. in zgodnjega 18. stoletja . v: Barok na Goriškem, Nova Gorica, 2006, str 277-283
Enciklopedija Slovenije. Zv.6 (1992), str. 81-82

Avtor/-ica gesla: Zdenka Žigon, Lavričeva knjižnica Ajdovščina
Datum prvega vnosa: 14. 1. 2014 | Zadnja sprememba: 22. 10. 2024
Zdenka Žigon. KUŠA, Mihael. (1657-1699). Obrazi slovenskih pokrajin. Mestna knjižnica Kranj, 2020. (citirano: 8. 12. 2024) Dostopno na naslovu: https://www.obrazislovenskihpokrajin.si/oseba/kusa-cussa-chussa-khuscha-kussa-kusha-mihael/
Prijavi napako